Jag har hållit på med SEO i nästan 20 år. För 15-20 år sedan var bloggar för olika ämnen i sitt esse – nästan alla hade en blogg – och det gick faktiskt att googla på saker utan att shopping-annonser och sponsrat innehåll dök upp i överflöd bland sökresultaten. Man kunde, med ganska enkla medel, lyckas med att ranka högt i sökresultaten, bara man hade lite hum och tankar om hur man skulle strukturera upp sitt innehåll. Var man dessutom en hyfsad skribent som skrev om saker som andra ville veta mer om, löste sig rankingen rätt ofta på naturlig väg.
I takt med att Googles algoritmer blir smartare, konkurrensen ökar och med större användning av AI-tjänster, blir också SEO viktigare för den som vill synas. Syns man inte, finns man helt enkelt inte!
Så vad är egentligen SEO?
SEO står för Search Engine Optimization, alltså sökmotoroptimering på svenska. Det handlar om att se till att ditt innehåll har de allra bästa förutsättningarna för att synas bland resultaten när man gör en sökning på en sökmotor (som Google, Bing, Yahoo m.fl.). Optimeringen går ut på att visa sökmotorn vad din sida handlar om, så att den kan matcha det mot användarens sökfråga. Målet med SEO är att matcha sökfrågan såpass väl att ditt innehåll är det första som dyker upp i listan.
Den sökmotor man optimerar mot är stort sett alltid Google, som är den mest använda idag. Att söka på nätet har för många blivit synonymt med ”att googla”. Man kan ha i åtanke att fler och fler idag vänder sig till andra sökmotorer som inte är lika kommersiellt fokuserade, som Google har blivit, men har du optimerat ditt innehåll för Google, kommer det troligen även att gillas av andra sökmotorer.
Det finns dock många faktorer som spelar in när det kommer till hur väl din sida presterar på sökmotorerna, och inte allt har med ditt faktiska innehåll att göra. Google ser mer och mer till hela användarupplevelsen, allt från hur snabbt din sida laddas in, till vad du anses ha för expertis på området. Detta tar tid att bygga upp och kräver en del aktivt arbete för att sprida ditt innehåll. Det är inte en en fråga om ”build it and they shall come”. Det kanske var sant för 20 år sedan, men idag är konkurrensen om de första platserna på rankingen hård.
Varför är SEO viktigt?
SEO är bara viktigt om du vill att din sida ska synas i sökresultat på t.ex. Google. Är inte det viktigt, så är inte SEO viktigt heller. De flesta som har en hemsida brukar dock vilja synas för att skapa mer trafik till sin sida och få fler besökare, och då kan SEO spela stor roll för hur och när man syns.
Ju högre upp i resultaten på Google, desto fler kommer troligen att klicka. När scrollade du ner till resultat 50 senast? Eller ens förbi de första tio? Nästan 70%* av användare klickar på något av de första tre resultaten. Nästan 40% klickar på det allra första. Har man dessutom lyckats lägga vantarna på snippet-platsen (det där utdraget man ibland kan se), ökar CTR (Click Trough Rate; hur många som klickar på ett resultat) ytterligare.
(*källa: CTR report 2024)
- SEO hjälper till att öka synligheten för din sida och driva trafik
- SEO är kostnadseffektivt – det kan sänka kostnaderna för din annonsering (Google Ads)
- SEO kompletterar din annonsering
- SEO bygger trovärdighet och kännedom
Black hat vs White hat SEO
Som inom alla områden så finns det de som försöker komma runt att göra arbetet genom att fuska och köra med fula taktiker. Inom SEO brukar man kalla det Black hat vs White hat SEO. Det är en gliring till gamla tiders western-filmer där skurkarna hade svarta hattar och hjälten den vita. Ful-taktiker kan funka kortsiktigt, men i det långa loppet blir man straffad för det, så det bästa är att hålla sig till etiska sätt och tänka att det är ett maraton, inte en sprint!
Vad har jag för meriter inom SEO?
Officiellt? Inte många… Jag har inga diplom eller certifikat som säger att jag har gått fina utbildningar om SEO. Det jag däremot har är trolig funktionell ADHD (under utredning) med förmågan att hyperfokusera på det jag tycker är intressant. SEO har varit ett specialintresse som jag har lärt mig mycket om under 20 år. Sedan 2016 är det en även en del av mitt arbete, där jag skriver artiklar och produkttexter. Dags att infodumpa! 😉
Det finns många resurser för dig som vill lära dig mer om SEO, då det är ett stort ämne som är viktigt för många. Många som skriver om det går dock inte in på hur du faktiskt ska göra, eller använder termer som ter sig främmande utan att förklara dem. (Ta det från en som har lärt sig SEO genom att läsa sig till det.)
I mina artiklar om SEO vänder jag mig i första hand till dig som är nybörjare. Jag vill visa hur du med relativt enkla medel kan börja tänka på och implementera grundläggande SEO på din sida. Jag kommer att förklara hur och varför man ska göra vissa saker, och hur man kan tänka för att utveckla sin sida vidare.