Sökoptimerade artiklar – skriv för både läsare och Google!

Att skriva bra sökoptimerade artiklar är en balansgång mellan sökbarhet och läsbarhet och det är absolut en färdighet att bemästra.
Hur många blogginlägg har du stött på där den första halvan av texten i stort sett är samma två meningar i olika variationer, maskerade som hela textstycken? Superirriterande, i min mening!
Den typen av inlägg är tydliga exempel på när man har över-optimerade artiklar, där man sätter Google först och försöker klå Googles algoritm genom att få in sitt sökord, eller nyckelord, så många gånger som möjligt. Det gör man för att Google ska tycka att den artikeln måste vara relevant eftersom den innehåller ordet eller frasen så många gånger i början av texten. Dessutom ökar man på det viset längden på texten, vilket brukade vara fördelaktigt. Jag säger brukade, för i takt med att Googles algoritmer blir smartare, så blir längden på texten mindre relevant och det faktiska innehållet väger tyngre.

Läsaren ska alltid komma först (enligt mig)

Jag är ett fan av ”läsare först” – att sätta läsarens behov före Google i mitt sätt att skriva. Men det betyder inte för den skull att man inte kan skriva sökoptimerade artiklar för sökmotorerna!
Är man villig att lägga ner lite arbete bakom sina texter, där man fokuserar på innehållet och dess struktur, så har du en artikel som kommer att kunna leva länge och så småningom ranka högt! Genom att besvara läsarens frågor på ett bra sätt stannar läsaren kvar längre på sidan. Om du ger ett bra svar, så behöver inte läsaren gå tillbaka till Google för att välja ett annat resultat. Detta skickar signaler till Google att du har ett svar på din sida som är tillfredsställande och du ökar din trovärdighet. Det tar kanske lite längre tid att ranka när man skriver på detta vis, men du får en stabil grund att jobba med, som inte rasar i första taget.

Så du har kommit på ett ämne du vill skriva en artikel om och nu då, var ska du börja?

I vilken ordning man ska göra saker när man skriver sina artiklar finns det många åsikter om. Jag tänker att det inte finns något rätt eller fel, jag kan bara beskriva hur jag själv brukar gå tillväga. Det kanske inte är den mest utstuderade vägen, och andra kan nog anse att jag ibland börjar i fel ände, men det här funkar för mig.
Dekorativ bild med laptop

· Research

Är det ett specifikt ämne jag ska skriva om, brukar jag börja med att ”googla” lite olika frågeställningar om ämnet för att se vad det redan finns för information.
  • Vad skulle du googla på för att få fram den typen av artikel du tänker dig inom ditt ämne? Vad föreslår Google för auto-kompletteringar på din sökfråga?
  • Titta lite extra på resultaten som hamnar i topp på dina olika sökningar och analysera dem. Hur är titeln utformad, vad lovar de i beskrivningen av artikeln och hur står sig själva artikeln mot vad de lovar? Saknas det information i artikeln som du skulle kunna addera till din egen? Håller du med skribenten i dennes åsikter eller har du en annan infallsvinkel?
  • Google visar ofta ett avsnitt i ditt sökresultat, med förslag på fler frågor du kan ställa. Dessa är toppen för att få fram relaterade sökningar ur andra vinklar och se vad andra har gjort för sökningar som relaterar till din sökfråga.

Genom att titta på hur andra söker och vad de söker efter inom ditt ämne, så vet du också vad din text behöver innehålla och vilka frågor den behöver besvara. Det kanske inte är rimligt att svara på alla frågor i en och samma artikel, men då har du i stället början på en artikelserie med fördjupningar i ämnet! För många frågor som ska besvaras i en och samma artikel kan få motsatt effekt och förvirra både läsaren och Google. En bra början är att ha en lite större huvudfråga, där svaret kan delas upp i några mindre delar med fördjupningar och följdfrågor.

Man kommer rätt långt på att leta efter lämpliga sökord på det här viset, men det finns även en hel del hjälpmedel för att planera sina sökord och nyckelfraser. Såklart, SEO är big business! Det finns både betaltjänster och gratisvarianter, som man kan kika på. De hjälper till att hitta ord, visa sökvolymer på ord och fraser, tipsa om vad man kan fokusera på i stället. Google Keyword planner, Moz, Semrush med flera har egna varianter. Hur man ska tänka när det kommer till nyckelord och sökfraser är något jag kommer att gå djupare in på i en annan artikel längre fram.

· Skriv ditt innehåll

Hur man väljer att skriva själva texten skiljer sig från person till person. Här gäller det egentligen bara att få de kreativa krafterna att flöda!
Är du en sådan som strukturerar och sätter upp stödpunkter i rätt ordning innan du börjar skriva, eller börjar du bara skriva för att sedan flytta om och strukturera upp för att få en röd tråd?
Jag är den andra. Jag börjar skriva och ser sedan vart det tar mig. Ofta kan det sväva iväg i olika sidospår, men flytet här är det viktiga. Ibland kan texten ta en annan vändning än vad man tänkt sig, och då får man rannsaka sig om det kanske blev en bättre artikel, eller om man ska ta nya tag.
Sedan sätter jag mig ner och editerar texten – flyttar om stycken, stryker det som är onödigt och flyttar ibland ut sådant som kan bli en egen artikel vid ett senare tillfälle (sidospåren brukar hamna här). Viktiga poänger, som jag inte vill att mina läsare ska missa, hamnar högt upp i texten!
Jag ser till att det finns en röd tråd, så att texten blir lätt att följa och att den svarar på de frågor jag vill att den ska svara på! Tänk på dina sökfrågor och använd gärna exakt samma ord eller fraser i din text. Ibland behöver jag lägga till mera text för att förtydliga och andra gånger behöver jag stryka utsvävningar för att framhäva det jag vill ha sagt.
Nästa steg är att dela upp texten i mindre delar.

· Skapa struktur i din artikel med underrubriker

Jag försöker att alltid dela upp min text i olika stycken, med underrubriker som har med någon variant av frågeställningen som besvaras i det stycket. Det gör jag för att underlätta både för läsare och Google att hitta svaren på specifika frågor. Kom ihåg att SEO handlar om att matcha sökfrågor och svar på ett så bra sätt som möjligt. Att underlätta för sökmotorer att hitta just det svaret de letar efter, så att de väljer att visa just ditt svar för den som ställer frågan är en del av det.
En tydligt strukturerad artikel är lätt för Google att läsa av, samtidigt som det ger läsaren en logisk följd och en lättläst text. Win win!

Titta på din text – finns det naturliga övergångar där den kan delas upp i olika underrubriker?

Man pratar om hierarkier på rubriker. En rubrik taggas med H för header och sedan en siffra beroende på hur viktigt den är. H1 är den som väger tyngst och den är i regel reserverad för artikelns titel. Man brukar säga att det bara ska finnas en H1 per sida. Första nivån på underrubriker är H2, sedan följer H3 osv, ner till H6. Det är väldigt sällan man använder alla typer dock, jag har själv aldrig gjort det.
Man kan tänka på H1 som namnet på en pjäs, med en eventuell inledning, H2 som de olika akterna i pjäsen och H3 är scenerna i akterna. H4 kan jämställas med scenanvisningarna som ger ytterligare information osv.
Det råder delade meningar om hur mycket vikt Google lägger vid nivån på olika header-taggar numera, så länge den formuleras så att den matchar sökfrågan på ett bra sätt. Jag tänker att om man följer hierarkin, så blir det inte fel oavsett!

· Formulera din titel

Jag brukar skriva min titel sist, när jag vet hur texten ser ut och vilka frågor den besvarar. Titeln syns i Googles sökresultat och även i fliken i din webläsare när du hovrar över den.
Hur man formulerar sin titel har blivit mer och mer relevant. Den ska vara lockande, den ska beskriva vad texten handlar om och dess jobb är att få läsare att klicka på länken. Den ska inte heller vara för lång, så man har begränsat med plats! Man brukar säga att ca 60 tecken är lagom. Är den längre än så riskerar man att Google kortar ner den. Av den anledningen ska man också se till att de viktiga sökorden är i början av titeln! Titta också på titlarna från din research, hur de var utformade.
Sådant som brukar prestera bra är listor av typen ”5 tips för att…”, eller  ”Lyckas med…”, eller ”Så gör du för att…”
En del brukar förespråka användning av clickbait i titlarna… Ni vet de där ”Ni kan inte tro vad som hände sedan! Klicka för att läsa mer”. För produkter kan det stå ”25% rabatt och alltid fri frakt” (ja, det är också en form av clickbait). Alltid formulerad för att locka extra mycket och jag hatar det. Det kan vara effektivt för att få klick, det är därför jag tar upp det, men jag hatar det. Det skaver på något vis mot min moral och jag lämnar det till er att forma er egen uppfattning om det är värt för er att använda det.

· Skriv en metabeskrivning

Metabeskrivningen syns under titeln i Googles sökresultat. Har man ingen metabeskrivning använder Google en del av texten på sidan och det kan bli väldigt tokigt om man har otur. Där kan nämligen allt från cookie-texter till ”logga in lösenord glömt lösenord” och liknande text hamna. Och det säger ju inte så mycket om vad sidan handlar om…
En metabeskrivning ska, precis som titeln, vara lockande och beskrivande. Här har man lite fler tecken att röra sig med, 155-165 tecken brukar vara lagom. Använd dina sökord i början av beskrivningen och inkludera gärna en CTA (Call To Action) om du kan. CTA kan vara ”Läs mer här!”, ”Köp nu” eller liknande uppmaningar. Google visar inte alltid metabeskrivningen, även om man har en på sidan. Ibland kan den ersättas med en del av texten som har med sökfrågan att göra.
Här är ett exempel på en metabeskrivning (som händelsevis råkar vara för det här inlägget): ”Skriv sökoptimerade artiklar för både dina läsare och Google! Dessa steg brukar jag gå igenom när jag skriver artiklar med läsaren i fokus »” Vi har ”sökoptimerade artiklar” som nyckelfras i början av beskrivningen, som även finns i titeln och ett par gånger i början av texten (lade du märke till det?). Den avslöjar också vad min artikel handlar om och » på slutet indikerar att man ska klicka sig in för att få reda på mera.

Är det allt?

Det finns mera saker man kan göra, det finns det alltid. I förlängningen kan man börja titta på länkar, både interna och externa, bild-optimering med mera. Men för den som precis börjar med optimering kan det här vara en lagom start.
  • Sätt läsaren först – alltid
  • En bra formulerad titel
  • Strukturerad artikel med underrubriker
  • Metabeskrivning
  • Genomgående användning av sökord, nyckelord eller hela fraser

Tips: För dig som använder WordPress finns massor med tillägg, eller plugins, som kan hjälpa dig att optimera dina artiklar. Ett som jag själv använder heter Yoast SEO. Då görs en enkel SEO-analys i realtid medan du skriver, som presenteras som en checklista med punkter du kan bocka av. Ju fler punkter som blir gröna, desto bättre! Det är ett hjälpmedel, inga budord som måste följas till punkt och pricka, och bäst är att använda det tillsammans med lite sunt förnuft. 😊


Läs mer:

10 tips for writing compelling articles

Strategies for captivating readers

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Rulla till toppen